۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

آقای وزیر! مگر از مریخ آمده اید؟

پیشنهاد عجیب و غریب وزیر نفت: قیمت گاز 10 برابر شود
آقای وزیر! مگر از مریخ آمده اید؟ 
مثلاً همین فیش 30 هزار تومانی گاز را در نظر بگیرید که برای یک خانواده 5 نفره آمده است.اگر این خانواده ماهانه 100 هزار تومان یارانه نقدی بگیرد ، در دو ماه 200 هزار تومان می گیرد ولی تنهاقبض گاز آنها ، در دوره دو ماهه 300 هزار تومان می شود و البته ...
وزیر نفت کشورمان خبر داده که وزارت نفت در پیشنهاد خود برای اصلاح قیمت گاز برای سال جاری ، قیمت 100 تومان برای هر متر مکعب گاز خانگی را ارایه داده است .

به گزارش عصر ایران این قیمت پیشنهادی در حالی است که هم اکنون قیمت هر متر مکعب گاز خانگی 10 تومان است و قیمت پیشنهادی در واقع 10 برابر کردن قیمت این ماده حیاتی برای مصارف خانوارهای ایرانی است .

به بیان دیگر اگر این قیمت به تصویب نهایی برسد ، بدان معنی است که قبض گاز مردم در سال جاری 10 برابر می شود و مثلا اگر قبض مصرفی گاز خانه ای در ماه های پر مصرف سال ( به طور طبیعی ) 30 هزار تومان بوده باشد ، از این پس این خانواده باید چشمشان به قبض 300 هزار تومانی روشن باشد !!

ما نمی دانیم که آیا مکانیزم دریافت حقوق مسئولانی که چنین پیشنهادهایی را ارایه می دهند هم مثل بقیه مردم است یا نه ؟ اما چیزی که ما می دانیم این است که 10 برابر شدن قیمت گاز ، در کنار چند برابر شدن قیمت برق و آب و از همه مهم تر چند برابر شدن قیمت بنزین حتی با وجود دریافت یارانه های نقدی ( به ازای هر نفر حداکثر20 هزار تومان ) و درصدی افزایش حقوق ، مساوی است با قتل عام خانوارهای حقوق بگیر و کم درآمد شهری و روستایی  .

در حالی که هدف اصلی از موضوع اصلاح یارانه ها و هدفمند کردن آن " گران " کردن نبوده و نیست بلکه به اذعان مسئولان موافق و حتی منتقدان این طرح ، هدف اصلی از هدفمند کردن یارانه ها اصلاح نظام توزیع کنونی دریافت یارانه ها و از همه مهم تر بهینه کردن مصرف و اصلاح مصرف انرژی است ، که طبیعتا افزایش قیمت ها  یکی از اضلاع این جراحی سخت و دردناک است نه همه آن .

حال باید از مسئولان امر پرسید که به چه میزان  به دیگر اضلاع این جراحی بزرگ توجه نشان داده اند ؟ آیا به اندازه ای که درباره افزایش قیمت انرژی اهتمام دارند به موضوع اصلاح شبکه های توزیع هم توجه دارند ؟

آیا به همان اندازه که به فکر گران کردن هستند به موضوع بهینه کردن مصرف انرژی در خانه ها و استانداردسازی مصرف هم توجه نشان داده اند ؟

البته ادعای ما این نیست که به این امور بی توجهی شده بلکه درست تر این است که بگوییم به جوانب دیگر طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه ها کم توجهی شده است .

طبیعتا حاصل این کم توجهی باید از کیسه رفاه شهروندان کم شود و طبیعتا وقتی خانواده ای ماهانه ده ها و صدها هزار تومان بابت قبض های رنگارنگ گاز و برق و آب و نیز پر کردن باک بنزین خودروی خود می پردازد ، باید حتی از نیازهای اولیه انسانی خود نیز بگذرد که دیگر نام چنین وضعیتی را "زندگی" نمی توان نهاد.

ما یقین داریم که اگر وزیر محترم نفت به تبعات پیشنهاد خود می اندیشید چنین پیشنهادی نمی داد و البته از نمایندگان محترم مجلس و دولت محترم هم انتظار طبیعی این است که به تبعات 10 برابر کردن قیمت گاز و دیگر حامل های انرژی اندیشه کرده و سپس در این باره تصمیم بگیرند .

شکی نباید داشت که اگر شیب افزایش قیمت ها بالا باشد ، شاهد از هم گسیختگی قیمت ها ، انفجار اجتماعی و ناآرامی های شدیدی خواهیم بود و برای اجتناب از چنین وضعیتی باید قدم های سنجیده ای برداشت .

به عبارت دیگر دولتمردان ما باید توجه  داشته باشند که طرح هدفمند کردن یارانه ها زمانی موفق خواهد بود که دو بال " اصلاح قیمت " و " اصلاح ، بهینه سازی  یا استاندارد سازی مصرف " همزمان با هم حرکت کنند تا بدین وسیله فشارهای اقتصادی به خانوارها کاهش یابد .

برای نمونه می توان به موضوع لامپ های کم مصرف اشاره کرد و این اقدام مثبت و خوب مسئولان وزارت نیرو با همکاری دیگر دستگاه ها امروز به جایی رسیده  که بنا به اعلام مسئولان  این وزارت خانه ساعات " پیک " مصرف دیگر مثل گذشته در ساعات اولیه شب نیست چرا که خانوارهای ایرانی با خرید لامپ های کم مصرف و استفاده از آنها از روشن شدن ده ها و صدها میلیون چراغ پر مصرف در یک بازه زمانی چند ساعته جلوگیری کرده اند و این امر در نهایت  هم به نفع مردم و هم به نفع اقتصاد کشور تمام شده است .

تجربه موفق این موضوع می تواند در استانداردسازی مصرف در دیگر حامل های انرژی هم مورد توجه قرار گیرد و به نظر می رسد در کنار  اصرار در افزایش چند برابری قیمت ها  باید توجهی خاص و همزمان هم به این بخش داشت . مثلاً  تا زمانی که ساختمان های ما استاندارد لازم برای حفظ گرمایش محیطی را نداشته باشد افزایش قیمت گاز چیزی از هدر رفت گاز نمی کاهد بلکه بر نارضایتی های اجتماعی از دولت خواهد افزود.

طرح هدفمند کردن یارانه ها ، هر چند در اصل ، طرحی ضروری برای اصلاح ساختاری اقتصاد ملی است اما شتابزدگی در اجرای آن و تمسک به طرح های عجیب و غریبی مانند 10 برابر کردن یکباره قیمت گاز ، کوچکترین همخوانی واقعیت های اقتصادی جامعه ما ندارد.
مسوولان این موضوع ساده را درک کنند که بسیاری از مردم در پرداخت همین رقم های کنونی نیز مشکل دارند چه برسد به این که آقایان شاهکارهای جدید خلق کنند و به طرفه العینی قیمت ها را چند برابر کنند و بعد هم خیال کنند که با مبالغ ناچیز یارانه های نقدی ، توازن اقتصادی خانوارها برقرار می شود.
مثلاً همین فیش 30 هزار تومانی گاز را در نظر بگیرید که برای یک خانواده 5 نفره آمده است.
اگر این خانواده ماهانه 100 هزار تومان یارانه نقدی بگیرد ، در دو ماه 200 هزار تومان می گیرد ولی تنهاقبض گاز آنها ، در دوره دو ماهه 300 هزار تومان می شود و البته بماند سایر اقلامی که دچار جهش فوق العاده قیمت ها خواهند شد.

 
گاهی اوقات برخی مسوولان حرف هایی می زنند که انسان با خود می گوید نکند اینها از مریخ آمده اند و خبر از جامعه ندارند.

صدیقی:یکی از اولیای الهی به مردم تهران پیام داد توبه عمومی کنند والا اگر زلزله بیاید کسی حریف نیست

يکی از اولیای الهی که از دست مبارک حضرت امیر(ع) در عالم مکاشفه جامی گرفتند و بینش خاصی نسبت به قرآن پیدا کرده‌اند به من فرمودند به مردم بگویید که توبه عمومی کنند؛ چراکه بلاها تهدید می‌کند. پس پرده را جدی بگیرید. آن زلزله سیاسی که پیش آمد عکس‌العمل برخی عمل‌ها بود و حالا اگر زلزله طبیعی هم در شهری مثل تهران پیش بیاید هیچ‌کس حریف این بلاها نیست بلکه فقط قدرت خداست، فقط قدرت خداست، فقط قدرت خداست. پس خدا را ناراضی نکنیم، به هم ظلم و بی‌رحمی نکنیم، ظواهرمان را خداناپسند نکنیم و همه استغفار کنیم و بنا را بر این بگذاریم که بانوان حجاب و ظواهر خود و کسبه انصاف خود را رعایت کند.
 ایسنا - امام جمعه موقت تهران گفت: بشر در معرض بلاست و بلاها نیز آثار کردار خود آدمیان است؛ بنابراین یک حرکت فرهنگی و اخلاقی برای جامعه ما لازم است، یک انقلاب و تحول که جز با اراده عمومی امکان‌پذیر نیست.


 مهمترین بخش های سخنان امام جمعه موقت تهران :
  گناه در جامعه زیاد شده است. گناهان صغیره ـ مثل برخی بی‌توجهی‌ها که برخی بانوان دارند، یا بعضا جوانانی که بر سر کوچه‌ها اذیت‌ها و چشم‌چرانی‌هایی می‌کنند و یا برخی از خانواده‌ها در سفرها رعایت اصول و ارزش‌های دینی را نمی‌کنند ـ زیاد شده است.
  
به خدا قسم همه این‌ها دلی با خدا و ائمه دارند، آدم‌های بدی نیستند ولی حدیث داریم که گاهی یک فرد را خدا دوست دارد ولی عمل او خدا را ناراحت می‌کند. بسیاری از بانوان که در ظاهر وضعیت خوبی ندارند در گرفتاری‌های خود نذر می‌کنند، دل‌شان برای امام رضا(ع) بی‌تابی می‌کند، برای زیارت کربلا و مکه می‌روند و امام‌زاده‌ها را قبول دارند ولی وقتی بیرون می‌آیند توجه نمی‌کنند وقتی گناه صغیره تکرار شد تبدیل به گناه کبیره می‌شود.
 
  ‌این نوع جاذبه‌هایی که برخی بانوان و دختران در خود در بیرون از زندگی خصوصی ایجاد می‌کنند، جوانانی که دل‌شان تکان می‌خورد و به طغیان بوالهوسی کشیده می‌شوند و بعد هم دامن‌های آن‌ها آلوده می‌شود و زنا در جامعه زیاد می‌شود ، طبق روایات ما یکی از عواملی است که علت بعضی از بلایای ناگهانی به حساب آمده است. وقتی زنا توسعه پیدا کند زلزله فراوان می‌شود.

اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر احتمال وقوع زلزله در تهران

 چه کنیم که زیر آوارها نمانیم؟ چه کنیم که گرانی‌ها ما را از پا در نیاورد؟ چه کنیم که بی‌اعتمادی‌ها زندگی ما را متلاشی نکند؟ چه کنیم که اضطراب‌ها،‌افسردگی‌ها و بیماری‌های روحی‌مان را کم کنیم؟ هیچ راهی جز این‌که در پناه دین زندگی کنیم و با فرمول‌های اخلاقی اسلام خود را تطبیق دهیم نداریم.
 
  یکی از اولیای الهی که از دست مبارک حضرت امیر(ع) در عالم مکاشفه جامی گرفتند و بینش خاصی نسبت به قرآن پیدا کرده‌اند به من فرمودند به مردم بگویید که توبه عمومی کنند؛ چراکه بلاها تهدید می‌کند. پس پرده را جدی بگیرید. آن زلزله سیاسی که پیش آمد عکس‌العمل برخی عمل‌ها بود و حالا اگر زلزله طبیعی هم در شهری مثل تهران پیش بیاید هیچ‌کس حریف این بلاها نیست بلکه فقط قدرت خداست، فقط قدرت خداست، فقط قدرت خداست. پس خدا را ناراضی نکنیم، به هم ظلم و بی‌رحمی نکنیم، ظواهرمان را خداناپسند نکنیم و همه استغفار کنیم و بنا را بر این بگذاریم که بانوان حجاب و ظواهر خود و کسبه انصاف خود را رعایت کند.
 
  مسامحه در کار مردم ظلم به مردم است. به تاخیر انداختن حقوق شهروندان خیانت در امانت است. راهبری‌های قضات و غیرقضات اگر در مسیر عدل نباشد، عکس‌العمل دارد. یکی از چیزهایی که گرانی و خشکسالی می‌آورد، جور در امانت است. خارج شدن از مسیر عدل در قضاوت‌ و داوری موجب می‌شود که خداوند باران خود را به موقع برای ما نفرستد. همچنین در روایات آمده است که اگر ربا زیاد شود زنا زیاد می‌شود و بلایای دیگر نیز نازل می‌گردد.

 30 سال از این همه همت عالی گذشته است و معجزه الهی را دیدید. کشور شما در میان آتش، گلستان است آن هم با این همه دشمن و آن جنگ خانمان‌سوزی که هیچ‌ کشوری جز کشوری که در پناه اهل بیت(ع) است نمی‌توانست تاب بیاورد. انقلاب ما انقلاب دینی است و در عمل این انقلاب باید محقق شود. 

  ازدیاد طلاق بلای خانمان‌سوز است. بالا رفتن سنین ازدواج بلای خانمان‌سوز است و همه این‌ها در زندگی دنیوی ما بدبختی و آثار منفی دارد و اضمحلال، زوال، ‌افسردگی و گرفتاری به دنبال دارد و همه این‌ها جز با همت و عزم ملی همه‌جانبه ممکن نیست و مسوولان امر و ماموران دولتی نیز هر کدام در جای خود باید مراقبت‌های لازم را برای کاهش گناه به وجود بیاورند.

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

شرط موفقیت

ژرف‌تر بیاندیشیم شاید که عمل کنیم و{ موفق شویم}:

آیا می‌دانید که تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر، تفاوت در قدمت آن‌ها نیست؟

برای مثال، کشور مصر، بیش‌از سه هزارسال تاریخ مکتوب { و خیلی بیش از آن تاریخ غیر مکتوب} دارد و فقیر است؟...
...امّا کشورهای جدیدی مانند کانادا، نیوزلند، استرالیا،... 150 سال پیش، وضعیت قابل توجهی نداشته‌اند ولی اکنون کشورهائی توسعه‌یافته و ثروتمند هستند؟ {امارات را هم فراموش نکنید که حتا 50 سال به زور، تاریخ دارد! و پیش‌از آن به ساحل دزدان دریائی مشهور بوده، لابد می‌دانیدچرا...!} 
آیا می‌دانید که تفاوت کشورهای فقیر و ثروتمند در میزان منابع طبیعی قابل استحصال آن‌ها هم نیست؟...

ژاپن کشوری است که زمین‌های بسیار محدودی دارد و 80 در صد آن کوه‌هائی است که مناسب کشاورزی و دامداری نیستند، اما دوّمین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریکا را دارد. این کشور مانند یک کارخانه‌ی پهناور و شناوری است که موادّ خام را از همه جای دنیا وارد و به محصولات پیش‌رفته تبدیل کرده و صادر می‌کند.

مثال‌های بعدی یکی سویس است؛ کشوری که اصلاً کاکائو درآن به عمل نمی‌آید اما بهترین شکلات‌های جهان را تولید و صادر می‌کند. در سرزمین کوچک و سرد سویس که تنها در چهارماه سال می‌توان کشاورزی و دامداری کرد، بهترین لبنیّات (پنیر) دنیا تولید می‌شود.

سویس کشوری است که به امنیّت، نظم و سخت‌کوشی معروف است. به همین خاطر به گاوصندوق دنیا {بانک‌های سویس} مشهور شده است. 
فنلاند فاقد منابع طبیعی قابل توجّه و بخصوص فاقد نفت و گاز است! (مقداری جنگل و چوب دارد) کارشناسان ماهر و تحصیل‌کرده‌ی این کشور نه تنها در ساخت و صدور تولیداتی مثل موبایل {نوکیا} و صنایع چوبی و غیره تخصّص دارند، بل‌که برای آموزش کارشناسان کشورهائی که منابع نفت و گاز فراوان دارند، در این رشته‌ها دعوت می‌شوند!... مثال زیاد است.

افراد عالی‌رتبه‌ای که از کشورهای ثروتمند با هم‌پیمانان خود در کشورهای فقیر تماس دارند، برای ما مشخص می‌کنند که سطح هوش و فهم نیز تأثیر قابل توجهی در این میان ندارد. {موفقیت‌های جوانان ما در المپیاد‌ها و اختراعات و غیره را هم در نظر داشته باشید...}
نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستند زیرا مهاجرانی که در کشور خود برچسب تنبلی می‌خورند، در کشورهای اروپائی و آمریکائی به نیروهای مولّد بدل می‌شوند...
پس تفاوت در چیست؟
 
تفاوت در رفتارهائی است که در طول سال‌ها، فرهنگ و دانش نام گرفته‌اند. وقتی رفتارهای مردم کشورهای پیشرفته و ثروتمند را تحلیل می‌کنیم، متوجّه می‌شویم که اکثریّت غالب آن کشورها از اصول زیر در زندگی خود پیروی می‌کنند:
1- اخلاق بعنوان اصل پایه.
2-      اتحاد.
3-      مسئولیت‌پذیری.
4-      احترام به قانون و مقررات.
5-      احترام به حقوق شهروندان دیگر. {و عدم تحمیل عقیده}
6-      عشق به کار.
7-      تحمّل سختی‌ها بمنظور سرمایه‌گذاری روی آینده.
8-      میل به ارائه‌ی کارهای برتر و فوق‌العاده.
9-      نظم‌پذیری.
10-   ...
در کشورهای فقیر: 
تنها عدّه کمی از مردم از این اصول پیروی می‌کنند، آن‌هم با تحمّل هزینه‌های سنگین در زندگی شخصی و اجتماعی... 
عدّه کمی حق اظهار نظر و مشارکت و ابراز وجود دارند... 
خیلی‌ها یا حاضر نیستند فکر کنند و تصمیم بگیرند یا به آن‌ها این فرصت داده‌ نمی‌شود... 
گاهی دیگران بجای آن‌ها فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند... 
همه از فرصت‌ها و امکانات مشابه برخوردار نیستند... 

مردم این کشورها فقیرند نه به این خاطر که منابع طبیعی ندارند، کم استعدادند و یا این‌که مقدّر بوده همواره چنین باشند... فقیرند زیرا که رفتارشان چنین فرجامی را سبب شده است... رقتارشان چنین است چون شرایط نهادی لازم جهت آموختن و رعایت اصول فوق که توسط کشورهای پیش‌رفته شناسائی شده‌اند، در طول تاریخ در کشورشان وجود نداشته است...

پس ژرف‌تر بیاندیشیم که:
چگونه می‌توان بتدریج شرایط نهادی را بگونه‌ئی دستخوش تغییر ساخت که بتوان بدون تحمّل هزینه‌های طاقت‌فرسا... آن اصول را پذیرفته و به آن‌ها پایبند ماند.
اگر میهن خودرا دوست دارید، این پیام را به گردش بیاندازید تا شاید تعداد بیش‌تری از هموطنان مانند شما به آن بیاندیشند و مسئله را بفهمند، تغییرات لازم را ایجاد و در مسیر آن عمل کنند، بگونه‌ئی که در مجموع "نفع همگان" در آن ملحوظ باشد.

از مهر 89 دوره متوسطه چهارساله می شود

دبير شوراي عالي آموزش و پرورش آخرين مصوبات اين شورا در مورد تغيير اصلاح ساختار آموزش و پرورش را تشريح كرد.  
نويد ادهم گفت: در آخرين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش تصميم بر اين شد كه تغيير ساختار و تغيير محتوا در تحول بنيادين و به صورت هم‌زمان صورت گيرد. وي در توضيح بيشتر اين مصوبه، خاطر نشان كرد: به اين نحو كه زماني كه تغيير ساختار صورت مي‌گيرد، تغييرات محتوايي همانند برنامه سند ملي آموزش، درس ملي و شيوه ارزشيابي هم صورت مي‌گيرد و همه با هم تغيير كند. 
 
دبير شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد كرد: بر همين اساس از مهر ماه سال 89 مركز پيش‌دانشگاهي را به صورت فعلي نخواهيم داشت و اين مراكز در دبيرستان‌هاي كشور ادغام خواهند شد و دانش‌آموزان پايه سوم متوسطه براي پر شدن 12 سال تحصيلي كامل در همان دبيرستان در چهارم متوسطه تحصيل خواهند كرد و بدين صورت از سال آينده تحصيلي مقطع متوسطه، چهار ساله مي‌شود. 
 
وي در پاسخ درباره آخرين تغييرات اصلاح ساختار كه ورود پيش‌دبستاني به آموزش رسمي بخشي از آن بود نيز بود، يادآور شد: از سال تحصيلي 91ـ 90، پيش‌دبستاني وارد مقطع ابتدايي خواهد شد و كلاس پنجم ابتدايي به كلاس ششم تبديل مي‌شود، لذا از امسال پيش‌دبستاني وارد سيستم رسمي نخواهد شد. ادهم در پايان خاطر نشان كرد: امسال مصوبه اصلاح ساختار آموزش و پرورش اجرا نمي‌شود، ‌اما آموزش و پرورش بر گسترش مراكز پيش دبستاني تاكيد دارد و از اين مراكز حمايت خواهد كرد و گسترش مراكز پيش‌دبستاني جزو اولويت‌هاي آموزش و پرورش خواهد بود.

دوست دارم با شما متفاوت باشم!!!

دوست دارم با شما متفاوت باشم!
"....به خانه از بهر خدا باید رفت "
عین القضات همدانی
زندگی هر انسانی به هر حال آمیخته به رنج هائی است، اما شاید رنجی که می خواهم از آن بنویسم را کمتر کسی تجربه کرده باشد، رنجی از این جنس که شباهت به بعضی ها مثل خوره به جان انسان افتد و آزار رساند؛ من نوجوان بودم که با قلبی آکنده از عشق پا به دنیایی دیگر گذاشتم تا بخوانم و بدانم و بفهمم.
راستش کم نگذاشتم و در حد توانم کوشیدم و تا الآن که مقابل کامپیوتر مشغول تایپم لحظه ای از راه رفته نادم و پشیمان نیستم اما از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان که گاه از شباهت به بعضی هم لباسانم در رنجم؛
ناگفته نگذارم این "کمترین" برای خود افتخار می داند که درس دین بخواند و غباری از کفش عالمان راستین  و سالکان راه خدا  بر لباسش بنشیند  و بر چشمان خود کشد و صد البته نه هر دستار بر سر و عبا بر دوشی ؛ اما چگونه می توان "برخی رفتارها" را دید و "بعضی سخن ها" را شنید که به پای دین می گذارند و در کسوت دین ، آن می کنند که نباید کنند و آنگاه انسان رنج نکشد و قلب و دلش خانه ی غم نگردد ؟
چگونه می شود دید و شنید و فهمید و آنگاه رنج نبرد ....وای خدای من! چه می کنند و به کدام سو می روند! ....چگونه می توانم به آنچه که عشق می ورزم آنگونه باشم و در عین حال متفاوت باشم ...هم باشم و هم نباشم !!...باشم در آن راهی که از نوجوانی دل در گرو اش داشتم و هم نباشم البته به مانند آنانی که نمی پسندمشان !

نگاه نو

۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

رییس جمهور ایران در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه یک دولتی ایران پخش شد گفت : بنده شعار دو بچه کافی است را قبول ندارم .

گرچه بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها،سوابق کهن دارد. و در جهان امروز ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می‌نمایند، اما رییس جمهور ایران می گوید این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  دکتر احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران گفت : این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم که نتیجه آن مشخص است.
رئیس‌جمهور با مقایسه امکانات فعلی کشور با ۳۰ و ۶۰ سال اخیر، آن را دلیلی برای «آمادگی کشور جهت افزایش جمعیت» دانست و گفت: داشتن دو فرزند و یک فرزند سیاست غربی است و قدیم با آن وضعیت افراد ۷ یا ۸ فرزند داشتند.
وی از آنچه که «سکوت علما» در رابطه دو فرزندی بودن خواند، انتقاد کرد و تاکید کرد که مخالف این است که دو بچه کافی است.
احمدی‌نژاد گفت کشور قابلیت داشتن ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد.
احمدی نژاد تصریح کرد: یک بار گفتم خیلی ها تمسخر کردند با دو بچه کافیه مخالفم.
* تاریخچه تنظیم خانواده در جهان و ایران
کنترل موالید از زمان‌های قدیم وجود داشته است. روند کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به جوامع باستانی در نژادها و ادیان مختلف باز می‌گردد. ازسالیان دور از دوره پیامبران بزرگ چون موسی ، پیامبر قوم یهود  و زرتشت پیامبر باستانی ایران مورد توجه ادیان بوده است.
بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها،سوابق کهن دارد.
مستندات باقی مانده ؛ سابقه کنترل موالید را ۴۰۰۰ سال قبل در مصر، ۱۶۰۰سال قبل در هند، ۱۳۰۰ سال قبل در چین و ۲۰۰۰ سال قبل در یونان و ایران نشان می‌دهد. تاریخ بشر وسایل و مواد فراوانی را به عنوان ابزار جلوگیری از حاملگی در خود ثبت کرده است؛ جوشانده، ریشه گیاهی، قرص‌هایی از باروت و جیوه، عسل حاوی زنبورهای مرده و … . ارسطو روغن سدر و روغن زیتون را برای کشتن اسپرم توصیه می‌نمود.

در هندوستان ۲۰۰۰ سال پیش، از نمک سنگ که به روغن آغشته شده بود، استفاده می‌کرده‌اند.
ولی اغلب سیاست‌های جمعیتی با توجه به میزان بالای مرگ و میر در جهت افزایش زاد و ولد بوده است تا اینکه در دهه‌های پایانی قرن ۱۸ متفکرانی چون مانتوس به بعد اقتصادی و اجتماعی قضیه توجه و به بحرانی که به سبب فرزندآوری بی‌رویه قریب‌الوقوع خواهد بود، اشاره نمودند. به این ترتیب بحث کنترل موالید در انگلستان به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی وارد گردید.
حدود ۳۰۰ سال قبل که برای اولین بار میکروسکوپ کشف شد و سلول‌های اسپرماتوزوئید در زیر میکروسکوپ دیده شد، تشخیص دادند که نطفه مرد باعث باروری می‌شود.
برنامه‌های تنظیم خانواده در مفهوم اخص در سطح جهانی قدمتی در حدود ۵۰ سال دارد. امروزه حدود ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و قریب ۹۵ درصد از جمعیت آنها، از خدمات تنظیم خانواده حمایت می‌کنند. در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می‌نمایند، ولی فقط نیمی از زنان در کشورهای درحال توسعه از این تکنولوژی نوین، بهره‌مند می‌شوند. در سنگاپور ۷۰ درصد زنان از این روش‌ها استفاده می‌کنند.
در ایران تنظیم خانواده از حدود ۳۰ سال پیش به صورت رسمی پذیرفته شده است و سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر تنظیم خانواده در ایران، طی دو مرحله اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شده است.

مرحله نخست طی سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۴۶ (پیش از انقلاب) و مرحله دوم از سال ۱۳۶۸ تاکنون.
سال ۱۳۴۶ در وزارت بهداری واحدی بنام بهداشت و تنظیم خانواده استقرار یافت تا بر جمعیت کنترل و محدودیت اعمال کند. در سال‌های بعدی این واحد، تحت عنوان سازمان تنظیم خانواده شهرت یافت.

دوره دوم سیاست‌های تحدید موالید و برنامه‌های تنظیم خانواده در ایران در سال‌های ۱۳۶۸ اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شد. زمانی که در سال ۱۳۶۷ نتایج سرشماری منتشر و میزان رشد جمعیت (بطور کلی ۹/۳ درصد بدون احتساب معاودین عراقی و پناهندگان افغانی ۵۵/۳) و شاید بطور دقیق‌تر ۲/۳ درصد در سال‌های ۵۵ تا ۶۵ اعلام شد. خطر افزایش انفجاری جمعیت و زمان دو برابر شدن آن (یا نرخ ۹/۳ درصد در هر ۱۸ سال یکبار) متفکرین جامعه و در رأس آن، دولت را به فکر اتخاذ سیاستی رسمی مبنی بر کاهش موالید انداخت.

در سال ۱۳۶۸ سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش موالید تحت عنوان تنظیم خانواده اتخاذ و اجرای آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های ذیربط دیگر واگذار شد.
در سال ۱۳۶۹ شورایی بنام شورای تحدید موالید با تصویب دولت و به ریاست وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل و در سال۱۳۷۰ با ایجاد اداره کل جمعیت و تنظیم خانواده، برنامه‌های جمعیتی گسترش یافت و در تاریخ ۲۶/۲/۷۲ قانون تنظیم خانواده مشتمل بر چهار ماده و دو تبصره در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ دوم خرداد ماه ۱۳۷۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

اهداف تنظیم خانواده و تأثیر سلامت و بقاء مادران و کودکان
تنظیم خانواده در مقیاس خانوادگی، وسیله‌ای برای فاصله‌گذاری بین فرزندان و تعیین تعداد فرزندان است و در مقیاس اجتماعی یکی از راه‌های برقراری تعادل میان توسعه اقتصادی اجتماعی و میزان رشد جمعیت است. البته جلوگیری از زاد و ولد، تنها راه حل توسعه یافتگی نیست بلکه یکی از راه‌ها می‌باشد که البته تعادل میان رشد اقتصادی و افزایش جمعیت را باید از جایی شروع کرد.
هزینه جلوگیری از تولد هر نوزاد به مراتب کمتر از مخارجی است که به ازای هر تولد یا به صورت خدمات عمومی مورد نیاز و تأمین سلامت- غذا- آموزش و غیره بشود. هدف نهایی طرح تنظیم خانواده ارتقاء سطح سلامت و بهداشت خانواده‌هاست. برای اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده می‌توان هدف‌های زیر دنبال کرد:
ارتقاء سلامت زنان
ارتقاء سلامت جنین و شیرخوار
 

اهداف غیر مستقیم تنظیم خانواده
مراعات حقوق و آزادی زنان
عدم تخصیص دوران فعال و سودمند زنان صرفاً برای فرزند‌آوری و بچه‌داری بیشتر
فراهم سازی امکانات مشارکت فعال در جامعه
حفظ سلامت و نشاط کودکان
امکان تحقق شرایط مناسب ایفای نقش مادری و پدری
حفظ آزادی‌های فردی خانواده در تصمیم‌گیری
پیشگیری از سقط جنین‌های ناخواسته و غیر قانونی
پیشگیری از ارتقاء بیماری‌های ارثی به کودکان
تأمین ثبات خانواده بر اثر کاهش مشکلات و اختلافات خانواده.
 

فعالیت‌های تنظیم خانواده در ایران بر چهار محور اجرا می‌شود
آموزش: آموزش عمومی و چهره به چهره به خانواده – آموزش‌های علمی و فنی شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی – بازآموزی پزشکان و آموزش دانشجویان و مبادله اطلاعات با استادان خارج از کشور
تدارک و تهیه وسیع و متنوع وسایل پیشگیری از بارداری
تحقیقات در زمینه شاخص‌های جمعیت و برنامه‌های تنظیم خانواده
نظارت و ارزشیابی فعالیت‌های تنظیم خانواده در سطح کشور

* کنترل موالید یعنی برنامه‌ریزی تعداد زاد و ولد در خانواده.
کمیته کارشناسی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۱ تنظیم خانواده را چنین تعریف نموده است: تنظیم خانواده، روش اندیشه و زندگی است که بصورت داوطلبانه و بر پایه آگاهی، بینش و تصمیم‌گیری توسط افراد و زن و شوهرها در جهت ارتقاء بهداشت و بهزیستی خانواده‌ها اتخاذ می‌شود و از این رو در توسعه اجتماعی کشور، سهم مؤثری دارد.
بر این اساس تنظیم خانواده مشتمل بر اقدام‌‌هایی است که افراد و زوج‌ها را یاری می‌دهد تا از داشتن فرزند ناخواسته جلوگیری کنند، فاصله بین فرزندان خود را تنظیم کنند، زمان تولد فرزندان را با سن و شرایط دیگر خود تطبیق دهند و آگاهانه درباره تعداد فرزندان خود تصمیم بگیرند.

خبر مهم:اعتراض صدا وسیما به پارازیت!!

صدا وسیما در اعتراض به ارسال پارازیت نامه به اتحادیه مخابرات جهانی نوشته و نسبت به این اقدام  اعتراض کرده بخش هایی از این نامه خواندنی است .
 سوابق بسيار روشن و درخشان كشور ما در رعايت قوانين و مقررات اتحاديه نشان دهنده آن است كه قانون‌گرايي در سرلوحه اقدامات كشور قرار گرفته است و هيچ مورد از نقض قوانين و تخلف از مقررات توسط ما ثبت نشده است.
متأسفانه تاكنون در چندين نوبت سيگنال‌هاي مزاحم مشكلات عديده‌اي را براي شبكه‌هاي ما ايجاد كرده است. ............................
در حاليكه اصول شناخته شده حقوق بين‌الملل و نيز اصل حق بيان آزاد اطلاعات كه مبنا و اساس حق پخش مستقيم ماهواره‌اي است اين اقدامات را محكوم مي‌كند و كنوانسيون‌ها و معاهدات مختلف، ايجاد سيگنال‌هاي مزاحم، ارسال پارازيت (Jamming) و اختلال در شبكه‌هاي پخش را ممنوع اعلام كرده‌اند، ولي متأسفانه اتحاديه شما هيچ‌گونه عكس‌العملي در اين زمينه‌ها نداشته است و به حمايت از يكي از اعضاي فعال خود برنخواسته است در حاليكه حداقل انتظار از اتحاديه اين بود كه اينگونه اقدامات را محكوم نمايد و مانع ادامه آن شود.

آقا اجازه؟

برخي ازامتیازات خروج از تهران !

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از تصویب اعطای تسهیلاتی در دولت به کارمندانی که از تهران به شهرهای دیگر مهاجرت کنند، خبر داد. 
لطف الله فروزنده گفت: مصوبه ای در دولت گذرانده و جدول امتیازاتی برای کارمندانی که به شهرهای دیگر مهاجرت کنند، در نظر گرفته شده است که بر اساس آن : 
هر چه منطقه مورد نظر کارمند به مناطق محروم نزدیک تر باشد از خدمات بیشتری بهره می برند.
وی گفت: بخش نخست این مصوبه به حقوق مربوط می شود؛ 
مهاجران به شهرهای دیگر فوق العاده های بیشتری به دست می آورند و بین 25 تا 50 درصد حقوقشان افزایش می یابد. 
رتبه کسانی که از تهران مهاجرت کنند ارتقا می یابد. 
بخش دیگر این است که: تصدی این افراد برای پست های بلاتصدی با اولویت خواهد بود.
بخشی از این مصوبه مربوط به تسهیلات، مسکن، وام و امکاناتی است که فرد می خواهد در شهر جدید اسکان یابد.

خبر هاي داغ آموزش و پرورش از زبان وزير

درباره ی بیمه طلایی:

*بیمه ایران با پرداخت 12 هزار تومان به ازای هر نفر در مناقصه طرح بیمه طلایی معلمان برنده شده است که 6 هزار تومان آن را آموزش و پرورش و 6 هزار تومان دیگر را معلمان پرداخت می‌کنند
 
* زمان شروع اين قرارداد از اول ارديبهشت ماه خواهد بود. كليه جراحي‌هاي تخصصي و پزشكي شامل اين قرارداد خواهد شد و همكاران فرهنگي :
اگر به بيمارستان‌هاي طرف قرارداد مراجعه كنند 100 درصد هزينه‌ها را براساس تعرفه نظام پزشكي دريافت خواهند كرد.
اما اگر طرف قرارداد نباشد 20 درصد آن كسر خواهد شد. 
اين بيمه در حال حاضر شامل فرهنگیان شاغل است و در آينده مشمول بازنشستگان نيز خواهد شد.

*در طرح بیمه طلایی معلمان خانواده‌ فرهنگیان از جمله فرزندان تحت پوشش قرار می‌گیرند، اما معلمان نمی‌توانند والدین خود را تحت پوشش قرار دهند.

مدارس: 

*66درصد مدارس تهران نیازمند بازسازی است و از 33 هزار کلاس شهر تهران، 22 هزار کلاس با مشکل مواجهند.
*از سال آینده مدارس پیش‌دانشگاهی مستقل نخواهیم داشت و مدارس پیش‌دانشگاهی با دبیرستان‌ها تجمیع می شوند.
*پیش از این، کسانی که معدل زیر 14 داشتند نمی‌توانستند در مدارس پیش‌دانشگاهی روزانه شرکت کنند، اما از این به بعد این را برمی‌داریم و این مورد نیز نیاز به قانون ندارد.
 +++++++++++++++++++++++++

*استخدام‌هایی که اعلام شده، بخشی از طرح تحول بنیادین است.
*محور تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدیران مدارس هستند.
*هر نوع دریافت نقدی از معلم در همه جا ممنوع است.
*حداقل یک برنامه شش تا 12 ساله برای تغییر یک برنامه لازم است و این گونه نیست که از اول مهر همه چیز را تغییر می‌دهیم. 

*من در جایگاهی نیستم که بگویم شورای عالی انقلاب فرهنگی درست می‌گوید یا مجلس، چون آن‌ها مسوولان فرادستی من هستند و من مجری قانونم.
*من طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نفرستاده‌ام، یک سال قبل از آمدن من این طرح به شورا رفته بود!
*امروز همه دنیا متاثر از خانواده‌ شهدا هستند و ما نباید تنبلی و ناکارآمدی خود را به حساب شهیدان بگذاریم.

 باز نشستگي:
*کسانی که دارای بیماری صعب العلاج بوده و خواستار بازنشستگی پیش از موعد باشند، در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.
*آموزش و پرورش در مورد بازنشستگی پیش از موعد یک‌هزار میلیارد تومان بدهکار است .
*اگر قرار باشد از منابع داخلی اعتبار پاداش بازنشستگی پیش از موعد  را پرداخت کنیم، باید پول حق‌التدریسی‌ها را به آن اختصاص دهیم که در این صورت نیز پول حق‌التدریسی‌ها  با هشت ماه تاخیر پرداخت می‌شود.
*پاداش بازنشستگان پیش از موعد درحال پرداخت است و در کمتر از یک ماه تمامی معوقه‌های آن‌ها پرداخت خواهد شد .

مطالبات فرهنگیان:
*از اردیبهشت ماه، تمام مطالبات فرهنگیان به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، به طوری‌که هیچ بدهی در هیچ زمانی نسبت به فرهنگیان نخواهیم داشت.

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

راز شاد زیستن

 لذت بردن از زندگی



زندگی  شما می‌تواند به زیبایی رویاهایتان باشد. فقط باید باور داشته باشید که می‌توانید کارهای ساده‌ای انجام دهید وفراموش نکنید همیشه یک نفرهمراه شماست و اون هم خداست . در زیر لیستی از کارهایی که می‌توانید برای داشتن زندگی شادتر انجام دهید، آورده شده است. هر روز آنها را به کار بگیرید و از زندگی خود در این سال لذت ببرید..
سلامتی:
۱- آب فراوان بنوشید.
۲- مثل یک پادشاه صبحانه بخورید، مثل یک شاهزاده ناهار و مثل یک گدا شام بخورید.
۳- از سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا غذاهای فراوری شده.
۴- بااین ۳ تا E زندگی کنید: Energy (انرژی)، Enthusiasm (شور و اشتیاق)، Empathy (دلسوزی و همدلی).
۵- از مدیتیشن، یوگا، نماز و دعا کمک بگیرید.
۶- بیشتر بازی کنید.
۷- بیشتر از سال گذشته کتاب بخوانید.
۸- روزانه ۱۰ دقیقه سکوت کنید و به تفکر بپردازید.
۹- ۷ ساعت بخوابید.
۱۰- هر روز ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و در حین پیاده‌روی، لبخند بزنید.

شخصیت:
۱۱- زندگی خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید: شما نمی‌دانید که بین آنها چه می‌گذرد.
۱۲- افکار منفی نداشته باشید، در عوض انرژی خود را صرف امور مثبت کنید.
۱۳- بیش از حد توان خود کاری انجام ندهید.
۱۴- خیلی خود را جدی نگیرید.
۱۵- انرژی خود را صرف فضولی در امور دیگران نکنید.
۱۶- وقتی بیدار هستید بیشتر خیال‌پردازی کنید.
۱۷- حسادت یعنی اتلاف وقت، شما هر چه را که باید داشته باشید، دارید.
۱۸- گذشته را فراموش کنید. اشتباهات گذشته شریک زندگی خود را به یادش نیاورید. این کار آرامش زمان حال شما را از بین می‌برد.
۱۹- زندگی کوتاه‌تر از این است که از دیگران متنفر باشید. نسبت به دیگران تنفر نداشته باشید.
۲۰- با گذشته خود رفیق باشید تا زمان حال خود را خراب نکنید.
۲۱- هیچ کس مسئول خوشحال کردن شما نیست، مگر خود شما
۲۲- بدانید که زندگی مدرسه‌ای می‌ماند که باید در آن چیزهایی بیاموزید. مشکلات قسمتی از برنامه درسی هستند و به مانند کلاس جبر می‌باشند.
۲۳- بیشتر بخندید و لبخند بزنید..
۲۴- مجبور نیستید که در هر بحثی برنده شوید. زمانی هم مخالفت وجود دارد.

جامعه:
۲۵- گهگاهی به خانواده و اقوام خود زنگ بزنید.
۲۶- هر روز یک چیز خوب به دیگران ببخشید.
۲۷- خطای هر کسی را به خاطر هر چیزی ببخشید.
۲۸- زمانی را با افراد بالای ۷۰ سال و زیر ۶ سال بگذرانید.
۲۹- سعی کنید حداقل هر روز به ۳ نفر لبخند بزنید.
۳۰- اینکه دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند، به شما مربوط نیست.
۳۱- زمان بیماری شغل شما به کمک شما نمی‌آید، بلکه دوستان شما به شما مدد می‌رسانند، پس با آنها در ارتباط باشید.

زندگی:
۳۲- کارهای مثبت انجام دهید.
۳۳- از هر چیز غیر مفید، زشت یا ناخوشی دوری بجویید.
۳۴- خداوند درمان‌گر هر چیزی است. (ذکر خدا شفای هر دردی است.)
۳۵- هر موقعیتی چه خوب یا بد، گذرا است.
۳۶- مهم نیست که چه احساسی دارید، باید به پا خیزید، لباس خود را به تن کرده و در جامعه حضور پیدا کنید.
۳۷- حتی بهترین هم می‌آید.
۳۸- همین که صبح از خواب بیدار می‌شوید، باید از خداوند تشکر کنید.
۳۹- بخش عمده درون شما شاد است، بنابراین خوشحال باشید.
آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین:
 
۴۰- لطفا این موارد را به هر کسی که دوست دارید، بفرستید.

از وبلاگ در بندی در هندوستان/نوشته هاي معلمي در تركيه

۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

پذیرش کامل قانون هدفمندی یارانه توسط دولت

اکونیوز:نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از پذیرش اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از سوی رئیس جمهور بدون ارائه طرح یا لایحه اصلاحی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir) "محمد حسن ابوترابی فرد " که ریاست جلسه امروز سه شنبه مجلس را برعهده داشت در آغاز جلسه علنی طی سخنانی با اشاره به جلسه خود و تعداد دیگری از نمایندگان با رئیس جمهور و بحث در خصوص چگونگی اجرای قانون مذکور از پذیرش اجرای قانون مصوب مجلس از سوی رئیس جمهور بدون ارائه طرح و لایحه اصلاحی خبر داد.
وی گفت:‌ در این جلسه نهایتا رئیس جمهور اعلام آمادگی کرد که با رایزنی و تبادل نظر بدون نیاز طرح اصلاحی همکاران و یا ارائه لایحه بتوانیم مسیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را هموار کنیم.
ابوترابی ابراز امیدواری کرد در این راستا مجلس و دولت با همکاری و همدلی مسیر پرفراز و نشیب اجرای هدفمند کردن یارانه ها را پیش ببرند و راه برای رشد و توسعه سیاسی اقتصادی و اجتماعی کشور هموار گردد.

فوق العاده مناطق محروم

دولت با اختصاص 500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش و باقیمانده بدهی مناطق محروم موافقت کرد.  بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مبلغ 5 هزار میلیارد ریال تنخواه گردان به منظور پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش و باقیمانده بدهی فوق العاده مناطق محروم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد.
این مصوبه در ماه جاری به تصویب دولت رسیده و سپس با امضای معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ابلاغ شده است

واقعیت و توهم ابرقدرتی باستانی

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، دومین ویژه‌نامه‌ی سال ۲۰۱۰ خود را به ایران اختصاص داده. این مجموعه از چهار بخش اصلی تشکیل شده و شامل مطالبی خواندنی و بحث‌انگیز درمورد جامعه، تاریخ و فرهنگ ایرانیان از دوران باستان تا امروز است.
ایران برای بسیاری از ناظران و پژوهشگران پدیده‌ای دشوارفهم، ناشناخته و بعضا اسرارآمیز است؛ چه در دورانی که ایرانیان بر بخش بزرگی از جهان حکم می‌راندند، چه امروز که حاکمانش خود را زمینه‌سازان ظهور امام زمان می‌دانند. تلاش برای فهم ایران و ایرانیان از دوران تاریخ‌نویسان یونان باستان آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. ویژه‌نامه‌ی مجله‌ی آلمانی اشپیگل را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از این تلاش‌ها تلقی کرد. باستان‌شناسان و ایرانشناسان آلمانی از دیرباز نقش مهمی در شناخت و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران داشته‌اند. ارنست هرتسفلد نخستین آلمانی‌ای بود که اواسط دهه‌ی دوم قرن بیستم کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید را آغاز کرد و با ترجمه‌ی کتیبه‌ی داریوش و یافتن هزاران لوح گلی پرتوی تازه بر گذشته‌ی ایران باستان افکند. این ویژه‌نامه مطالب خود را زیر عنوان «ابرقدرت دوران باستان، دولت خدایی ملایان» به خوانندگان المانی‌زبان عرضه کرده است.

عظمتی که بود و توهمی که برجا مانده
ویژه نامه‌ی اشپیگل با بررسی تاریخ و فرهنگ کهن ایران در مقاله‌ای از دیتر بدنارتس زیر عنوان «عظمت و توهم» آغاز می‌شود. نویسنده به توصیف دیدار از تخت جمشید می‌پردازد که به گفته‌ی او همه‌ی ایرانیان از اسلامگرایان تا سلطنت‌طلبان به آن افتخار می‌کنند. او از محمود احمدی‌نژاد نقل می‌کند که ماه مارس سال ۲۰۰۷ سران قدرت‌های بزرگ جهان را به بازدید از تخت جمشید دعوت کرد تا آنگونه که او می‌گوید «قدرت و توانایی‌های مردم ما را به چشم ببینند.»
نویسنده مدعی است جای پای هویتی را که ایرانیان با تکیه بر گذشته‌ی پرافتخار، برای خود تصور می‌کنند و به آن می‌بالند، می‌توان حتا در باور به تشیع و رفتار حاکمان جمهوری اسلامی نیز دنبال کرد. دیتر بدنارتس می‌نویسد، تخت جمشید نمادی از ابرقدرتی باستانی است که در حافظه‌ی جمعی ایرانیان حک شده و بر رفتار حاکمان آن تا به امروز تاثیر گذاشته. به اعتقاد او غروری که این گذشته‌ی دور در ذهنیت ایرانیان به وجود آورده مرزهای قدرت، واقعیت و توهم را درهم ریخته است.
به زعم نویسنده، فتح ایران و به آتش کشیدن تخت جمشید به عنوان نماد قدرتی جهانی، چنان ضربه‌ای بر ذهنیت ایرانیان وارد آورده که اثر آن تا زمان حال برجا مانده است. بر این اساس رویای شکوه دوران باستان، از زمان سقوط سلسله هخامنشیان بارها انگیزه‌ی فرمانروایان این سرزمین بوده تا زمانی و به شکلی بار دیگر به یکی از بازیگران مهم صحنه‌ی جهانی تبدیل شود. بیهوده نیست که محمود احمدی نژاد چند روز پیش و در زمانی که کشور در اوج نابسامانی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد ادعا می‌کند «ایران قدرتمندترین کشور جهان است
حساسیت گروه‌های متخاصم نسبت به ایران باستان
در مقاله «عظمت و توهم» جنبه‌هایی از تاریخ ایران با نگاهی انتقادی دیده می‌شود که برای اغلب ایرانیان قابل قبول و خوشایند نیست؛ افسانه خواندن این باور که نخستین منشور حقوق بشر جهان از دستاوردهای کوروش هخامنشی بوده، از آن جمله است.
مستبد خواندن کوروش و شک در مورد اهمیت محتوای منشور او پیشتر نیز (جولای ۲۰۰۸) موضوع مقاله‌ی دیگری در مجله اشپیگل بود. آن مقاله در داخل و خارج از ایران با مخالفت‌ها و اعتراض‌های فراوانی روبرو شد. نویسنده‌ی ان یادداشت، ماتیاس شولتز، معتقد است کوروش نیز چون دیگر حاکمان دوران باستان مستبدی جبار بوده و توجه او به حقوق بشر و رواداری فریب و تبلیغاتی است که جهانیان تا امروز در دام آن گرفتارند.
زمانی که نوشته‌ی یاد شده منتشر شد ایرانیان سلطنت طلب و مخالفان ضد سلطنت جمهوری اسلامی با همان تندی به آن پرداختند که راست‌ترین گروه‌های اصولگرایان در داخل کشور. خبرگزاری فارس که از رسانه‌های افراطی حامی احمدی‌نژاد و وابسته به سپاه پاسداران محسوب می‌شود اشپیگل را متهم می‌کند که «با دیدی مغرضانه و با پیش كشیدن پیشینه خاندان منحوس پهلوی و برگزاری جشن‌های پر خرج ۲۵۰۰ ساله» کوروش را پادشاهی مستند معرفی می‌کند. خبرگزاری فارس هفتم مرداد ۸۷ می‌نویسد، برخلاف «اظهارات غرض ورزانه نشریه اشپیگل ... سازمان ملل نیز اعلام كرد كه کوروش كبیر "خواستار صلح" بود.»
همزمان با عکس‌العمل خبرگزاری فارس، "پایگاه تاریخ و فرهنگ ایران" نیز اقدام اشپیگل را همسو با حمله‌های دیگر مغرضان به میراث فرهنگی ایرانیان می‌داند «که در مقاله‌ای تهمت‌هایی به کوروش بزرگ زده و استوانه‌ی خشتی وی را دروغی دانسته است.»
"ایران در دوران مغول ایران شد"
گفتگو با برت فراگنر ایرانشناس مشهور اتریشی از دیگر مطالبی است که برخی از نظرات مطرح شده در آن مورد پسند بسیاری از ایرانیان نیست. فراگنر استاد پیشین دانشگاه بامبرگ، موسس و (تا سال ۲۰۰۹) رئیس انستیتوی ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش است. فراگنر که پارسیان را ابرقدرت و از پیشگامان تمدن بشری معرفی می‌کند، معتقد است مفهوم "ایران" نه در دوران هخامنشیان که در زمان حکومت ایلخانیان مغول پدید آمده است.
او امپراتوری پارسیان را خاستگاه بسیاری از نمودهای تمدن بشری می‌داند و می‌گوید ایرانیان این جنبه از تاریخ باستانی خود را تا به امروز در حافظه‌ی جمعی نگه داشته و به آن اعتقاد دارند. فراگنر می‌گوید روشنفکران تبعیدی ایران وقتی در سال ۱۹۱۶ در برلین مجله‌ای را منتشر کردند، گرچه تمایلات مارکسیستی داشتند، آن را به نام یکی از قهرمانان اساطیری شاهنامه، «کاوه» نامیدند. فراگنر می‌گوید یک سال بعد که انقلاب بلشویکی در روسیه به پیروزی رسید مقاله‌ای در کاوه منتشر شد که در آن مزدک به عنوان "نخستین کمونیست" خوانده شده. به تعبیر فراگنر این ادعا معنایی ندارد جز این که، این تفکر را ما ایرانیان از خیلی وقت پیش می‌شناختیم.
هویتی که ایرانیان با تکیه بر پیشینه‌ی پارسیان برای خود ساخته و پرداخته‌اند موضوعی است که در بسیاری از نوشته‌های این ویژه‌نامه به آن اشاره شده است. نکته‌ی دیگری که در بسیاری از نوشته‌ها مشترک است، دشواری فهم ایران امروز در پرتو تاریخ پرفراز و نشیب ملتی است که زمانی بر بخشی از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا حکومت می‌کردند و در دوران معاصر مرزهای کشور خود را در معرض هجوم "بیگانگان" می‌بینند.
پارس کهن را خاستگاه اعتقادات بنیادین مذهبی خوانده‌اند. جهان را در جدال همیشگی خیر و شر، تاریکی و روشنایی فهم کردن و انسان را در معرض وسوسه‌ی اهریمن دیدن هسته‌ی اصلی رویکردی زرتشتی است که به دیگر مذاهب نیز راه یافته است.
فداییان اسماعیلی و بهشت زمینی
ویژه‌نامه‌ی اشپیگل بررسی ایران باستان را با تحلیل تاریخ‌نویسان یونانی، به ویژه هردوت دنبال می‌کند، که به زعم بسیاری سازنده‌ی تصویر ایرانیان نزد غربیان بوده است. این بررسی با اوج و فرود ساسانیان ادامه می‌یابد تا در بخش دوم به «ورود الله» به ایران برسد. این مقاله را کریستف برنر نوشته که دانش‌آموخته‌ی دانشگاه ماربورگ است. او می‌نویسد اسلامی شدن ایران بیش از آنکه حاصل پیروزی اعراب در میدان جنگ بوده باشد، برآمده از قراردادهایی بود که با وعده‌های فریبنده مورد پذیرش ایرانیان مغلوب قرار گرفت.
در این مقاله به نقش زبان فارسی و ایرانیان در تدوین دستور زبان عربی و متون مذهبی مسلمانان پرداخته شده. برنر می‌نویسد هر شش گردآورنده معتبر احادیث ایرانی‌الاصل بوده‌اند.
ظهور اسماعیلیان موضوع مقاله دیگری از این مجموعه است. اسماعیلیان را در اروپا از سفرنامه‌ی مارکوپولو می‌شناختند که به اعتقاد بسیاری از ایرانشناسان تقریبا هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. مطابق این تصویر رهبران اسماعیلیان بهشتی این‌جهانی برای فداییان خود ساخته بودند تا آنها پیش از ترورهایی که انجام می‌دهند در باغ‌هایی با جویبارهای شیر و عسل و شراب، و حوریان زیبارو جهان وعده داده شده را تجربه کنند.
تاریخ بر بستر افسانه و اسطوره
سیمونه کایزر در «بوستان زبان» به ستایش شعر فارسی در دوران اوج و شکوفایی آن می‌پردازد؛ به حافظ که به تعبیر او سرودهایش بوی باغ‌های شیراز را می‌دهد و جزیی از هویت ایرانیان به شمار می‌رود. کایزر در ادامه به رودکی و خیام اشاره دارد و به اشتباه شعرهای به جا مانده از خیام را «دو هزار رباعی» عنوان می‌کند. نویسنده در این مقاله که اظهارات مناقشه‌برانگیز در آن کم نیست، به شعر مولوی و سعدی نیز پرداخته است. شاهنامه فردوسی اثری است که هم در این بخش و هم در دیگر نوشته‌های این ویژه‌نامه بارها به آن اشاره شده است. بسیاری از نویسندگان بر این نکته تاکید دارند که در روایت ایرانیان از تاریخ، جدا کردن مرز میان واقعیت تاریخی با افسانه و اسطوره کار ساده‌ای نیست.
حمله مغول که به تعبیر یکی از نویسندگان اشپیگل تاثیری عمیق بر تاریخ ایران داشته موضوع یکی دیگر از نوشته‌های این ویژه‌نامه است. نویسنده همچون پروفسور فراگنر ایلخانیان را حاکمانی می‌داند که از زمان فرمانروایی، این بخش از امپراطوری جهانی خود را ایران خواندند. نویسنده معتقد است علت استفاده از این نام برای بسیاری از تاریخ‌نویسان همچنان معمایی حل ناشده است.
شکوه دوران باستان؛ مرهمی بر زخم ناکامی‌ها
هوشنگ شهابی استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون در مقاله‌ی خود راه ایران برای ورود به دوران مدرن را از قرن شانزدهم میلادی تا امروز پی می‌گیرد. او معتقد است راهی که شاه اسماعیل صفوی پس از زوال حکومت مغول، آغاز کرد به تشکیل دولت‌هایی انجامید که ادامه‌ی آن به جمهوری اسلامی رسیده است.
در نظر نویسنده جلال ال‌احمد و علی شریعتی از روشنفکرانی هستند که در پدید آمدن زمینه‌های فکری جمهوری اسلامی نقشی مهم ایفا کرده‌اند. از اینها، یکی غرب را مسئول زوال ایران می‌دانست و دیگری مدلی از اسلام انقلابی را تبلیغ می‌کرد که با برداشت‌های معمول از اسلام تفاوت داشت و آن را به ایدئولوژی کسب قدرت تغییر می‌داد. در ادامه‌ی بررسی اسلام‌گرایی در ایران مقاله‌ای نیز به شاه عباس صفوی اختصاص دارد که شهر اصفهان را به عظمت و زیبایی لندن و پاریس بنا کرد و تا به «نصف جهان» شهرت یابد.
در مقاله‌ای زیر عنوان «فرانسویان آسیا» شناخت و تصور اروپاییان قرن‌های اخیر از ایران بررسی شده است. به نظر نویسنده تصویری که در غرب از ایران وجود دارد تا امروز ریشه در کلیشه‌ها و نظرگاه‌های کهن دارد؛ سرزمینی که مردمانش از سویی با آفرینش بازی شطرنج، هنر فرش‌بافی، تقویم خورشیدی و نقاشی‌های مسحورکننده نقش فرانسویان هنرشناس و هنرمند آسیا را دارند، از سوی دیگر بیش از دو هزار سال با کابوس و رویای ابرقدرتی از میان رفته هویت خود را شکل می‌دهند و بر زخم‌ شکست‌ها مرهم می‌گذراند.
حکومت پهلوی و رفتار غرب
داود معتدل که سرگرم نوشتن کتابی درباره سفر شاهان ایران به اروپا در قرن نوزدهم است، ایران تا پایان دوران پهلوی را از نگاه اروپاییان تحلیل کرده است. او در مورد برخورد با حکومت پهلوی می‌نویسد، در غرب جنبه‌ی دیکتاتورمنشانه حکومت شاه سابق چندان مورد توجه نبود، زیرا ایران به عنوان متحدی در برابر نفوذ کمونیسم دیده می‌شد.
در مقاله‌ی دیگری روی کار آمدن سرسلسله پهلوی، رضا شاه، مورد بررسی قرار می‌گیرد. استخراج نفت در ایران و روی کار آمدن و کنار گذاشتن مصدق نیز موضوع مقاله‌ی دیگری در این ویژه‌نامه است.
آخرین نوشته در بخش سوم به سال‌های پایانی حکومت پهلوی اختصاص دارد. این سال‌ها با نگاهی انتقادی بررسی شده‌اند و نویسنده معتقد است، در دوران پهلوی دوم تنها دولتیان رشوه‌خوار و فاسد به ثروت رسیدند. نویسنده می‌گوید گرچه شاه در ظاهر علیه فساد اداری و دولتمردان فاسد موضع می‌گرفت اما در زندگی شخصی مثال بهتری نبود. نویسنده به بنیاد پهلوی اشاره می‌کند که به گفته‌ی او هتل‌ها، کارخانه‌ها و کشتی‌های تجاری را در تملک خود داشت اما به هیچ مرجعی حساب پس نمی‌داد.
دولت خدایی و تبعیدیان
دولت خدایی عنوان چهارمین و آخرین بخش از ویژه‌نامه اشپیگل است. در این بخش شکل‌گیری جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق و جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به بحث گذاشته شده است. همچنین بررسی جنبش زنان در یک قرن گذشته بخشی از مطالب این بخش را به خود اختصاص داده است. مقاله‌ی دیگری به ایرانیان در تبعید می‌پردازد. در این مقاله از نویسندگان و شخصیت‌های مختلفی که در شهرهای اروپا ساکن‌اند نام برده می‌شود.
تمرکز این نوشته بر روی زندگی و فعالیت شیرین نشاط هنرمند و فیلمساز و فرج سرکوهی روزنامه‌نگار و داستان‌نویس است. نشاط تازه‌ترین کار خود را که یک فیلم سینمایی به نام «زنان بدون مردان» است به جنبش ازادی‌خواهی در ایران تقدیم کرده است. فرج سرکوهی که خیال بازگشت به وطن، آسایش‌اش را سلب کرده می‌گوید، با طولانی شدن سال‌های تبعید علاقه‌ی آدم به خیلی چیزها از دست می‌رود.
عنوان‌ها اهمیت ندارند؟
در واپسین بخش از ویژه‌نامه اشپیگل گفتگویی نیز با فرزند ارشد محمدرضا شاه پهلوی وجود دارد که در همان نخستین پرسش به مسئله‌ای اشاره می‌کند که در میان ایرانیان بسیار مورد بحث قرار گرفته. خبرنگار اشپیگل می‌گوید «کسی را که ولیعهد ایران بوده و می‌بایست به عنوان جانشین پدرش محمدرضا شاه پهلوی بر تخت سلطنت جلوس می‌کرد، باید چگونه خطاب قرار بدهیم: والاحضرت، عالیجناب، پادشاه عالیقدر ....؟» و رضا پهلوی در پاسخ می‌گوید که برای او عنوان‌ها چندان اهمیتی ندارند و مهم ایده‌ها و تصوراتی هستند که او مایل است در مورد آینده‌ی کشورش به مخاطب ارائه کند.
با این همه برای هواداران او و مخالفان رژیم سلطنتی به کار بردن و نبردن عنوان «شاهزاده» برای فرزندان محمدرضا شاه پهلوی اغلب به موضوع بحث و جدل تبدیل شده. ظاهرا نزدیک بودن خاطرات دوران پهلوی هنوز امکان فاصله گرفتن از انقلابی که به سرنگونی این حکومت منجر شده را فراهم نمی‌کند؛ و یا برخورد دوگانه به پیشینه و تاریخ گذشته، که در بسیاری از نوشته‌های این ویژه‌نامه به ان اشاره شده، شامل گذشته‌ی نزدیک نیز می‌شود.

دویچه وله / بهزاد کشمیری‌پور/بلاگ نيوز