۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

دیدار علی رضا هاشمی ، علی اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی با خانواده هایشان و بازداشت تعدادی از معلمان

پنج شنبه سی ام اردیبهشت ماه آقای علی رضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران ، آقای علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان و آقای محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در زندان اوین با خانوداه هایشان دیدار نمودند .
به گفته آقای مهدی بهلولی در وبلاگ " برشی از دغدغه های یک آموزگار " ، آقایان باغانی و بهشتی در حال حاضر، در سلول های سه چهار نفره نگهداری می شوند؛ اتهام آقای  بهشتی گویا اعتصاب غذای چهار روزه و اتهام آقای باغانی، بیانیه ی هفته ی معلم  از سوی شورای هماهنگی می باشد.
در این راستا ، به نظر می رسد که اتهام دبیر کل سازمان معلمان ایران نیز گفت و گو با دویچه وله در مورد  فعالیت های هفته معلم بوده باشد.

و خبرهاي ديگر :
 1- برپایه خبری که از برخی دوستان رسیده است اسماعیل عبدی،عضو کانون صنفی معلمان،روز چهارشنبه 29/2/89 بازداشت شده است. بازداشت کنندگان،گویا در بیرون منزل،عبدی را دستگیر،سپس با بردن او به منزل و برداشتن کیس کامپیوتر،به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. تاکنون نیز از ایشان هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

2- بازداشت و آزادی محمد فرجیان معلم آذربایجانی در پارس آباد(مغان)

 سا والان سسی : محمد فرجیان فعال مدنی آذربایجانی و معلم دبستانهای پارس آباد مغان روز چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ٨۹ پس از احضار به اداره اطلاعات پارس آباد(مغان)بازداشت و پس از یک روز بازداشت موقت آزاد شد.

به گفته نزدیکان فرجیان، حراست اداره آموزش و پرورش پارس آباد(مغان) روز چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ٨۹ ضمن فراخواندن این معلم آذربایجانی از وی خواسته بود که جهت پاسخ دادن به پاره ای سوالات به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر مراجعه کند. بدنبال مراجعه فرجیان به اداره اطلاعات مامورین امنیتی این معلم آذربایجانی را بازداشت و پس از یک روز بازداشت موقت او را آزاد کرده اند.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

آن خبر خوش برای کارمندان دولت ... شاید ...بسیاری مانند معلمان در برابر خط فقر مساوی اند !




سخن معلم : بر طبق اعلام آقای احمدی نژاد ، قرار است هدف مند کردن یارانه ها از نیمه دوم امسال اجرایی شود واز آنجا که در قانون بودجه 89 زمان دقیق اجرای قانون هدفمند کردن تعیین نشده است، مجلس زمان دقیق اجرای آن را بر عهده دولت گذاشته است .




اما نکته مهم که دولت به هیچ وجه تمایلی ندارد وارد آن شده و پاسخ افکار عمومی را دهد همانا نحوه افزایش حقوق کارمندان دولت و یا حفظ قدرت خرید این طبقه حداقل برابر تورم است .


به این جملات توجه کنید :


" 2. در گام دوم باید به بررسی این مساله پرداخت که محورهای اساسی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟ قانون هدفمند کردن یارانه‌های دارای دو محور اصلی است:
1.2) محور اول عبارت است از، حذف یارانه و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی، گاز طبیعی، برق، آب و کالاهایی از قبیل گندم، برنج، روغن، شیر، شکر، دارو، خدمات پستی، خدمات ریلی (مسافری). بر اساس قانون فوق، قیمت حامل‌های انرژی باید پس از برنامه پنج ساله پنجم به بالاتر از 90 درصد قیمت‌های فوب خلیج‌فارس، قیمت گاز طبیعی به بالاتر از 75 درصد قیمت گاز صادراتی و قیمت سایر موارد تا میزان بهای تمام شده افزایش یابد. بنابراین اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نوعي بازتولید ماده 3 قانون برنامه چهارم توسعه پیش از تصویب طرح موسوم به تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم می‌باشد.
با توجه به شرایط فعلی، برای مثال از آنجا که هزینه تمام شده انرژی الکتریکی (برق) حدود 70 تومان می‌باشد، قیمت برق باید طی 5 سال از قیمت 13 تومان فعلی به حدود 70 تومان (بیش از 5 برابر) برسد، و قیمت آب نیز طبق تخمین‌ها باید بیش از 3 برابر افزایش یابد. یا با توجه به قیمت‌های فعلی انرژی در بازار خلیج‌فارس، قیمت بنزین باید از 100 تومان به حدود 550 تومان (5/5 برابر)، نفت گاز از 5/16 به حدود 470 تومان (حدود 28 برابر)، نفت کوره از 5/9 تومان به حدود 370 تومان (حدود 38 برابر)، و قیمت گاز طبیعی از 8 تومان باید به بیش از 60 تومان (بیش از 7 برابر) افزایش یابد. این افزایش قیمت‌ها قرار است طی پنج سال برنامه پنجم صورت پذیرد. ( 1 )


در واقع ، طبق این قانون به عنوان مثال قیمت برق هر سال یک افزایش 100 درصدی را تجربه خواهد کرد !


البته سایر انرژی ها افزایشی بیش از این خواهند داشت !


حال نکته مهم آن است که حقوق بگیران دولت در آن پروسه بازتوزیع 50 درصد از وجوه خالصی که به خزانه دولت بر می گردد چه نقشی خواهند داشت ؟


جایگاه معلمان به عنوان تقربیا آخرین رده در میزان دریافت حقوق و مزایا در مقایسه با سایر کارمندان چه خواهد شد ؟


جایگاه فرهنگیان درآن " نظام جامع تامین اجتماعی " چگونه تعریف شده است ؟
آیا وضعیت قدرت خرید معلمان همچون 4 سال قبل تغییر خواهد کرد ؟!
آیا همچون گذشته معلمان در دهک های برخوردار جامعه نگریسته خواهند شد ؟


و....


با این که ظاهرا هدف از اجرای هدف مند کردن یارانه ها کمک به اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه بوده است اما پیش بینی می شود که بیشترین صدمه و آسیب را این اقشار پذیرا شوند !


در حالی که پس از گذشت بیش از 5 سال هنوز دولت معنای تناسب را به سود خود تفسیر کرده و حتی آن را پایین تر از " تساوی " می پندارد و حتی نظر دیوان عدالت اداری را در این مورد قبول نکرده است ؛ باید دید که آن " خبر خوش " که قرار است معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به زودی اعلام کند چیست ...

( 1 )
http://www.fararu.com/vdcdn90o.yt0kz6a22y.html

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

آموزش نابود کننده ی فقر، هرنوع کج اندیشی، کج بینی و کج روی

 آموزش برای همه


آموزش نابود کننده ی فقر، هرنوع کج اندیشی، کج بینی و کج روی

آموزش بین الملل که نهادی مردمی ، غیر دولتی و غیر سیاسی است، زیر مجموعه ی سازمان جهانی کار و یونسکو می باشد، ده سال پیش 19 تا 25 آوریل را هفته ی تلاش جهانی جهت " آموزش برای همه " اختصاص داد که در آن هفته اهداف و راهکارهای توسعه ی هزاره ی سوم مورد توجه قرار گرفت . در آن موقع پیش بینی شده بود که تا سال 2015 میلادی امر آموزش برای همه ی جهانیان محقق شود . اما با وجود مقداری پیشرفت ، شکست جامعه ی بین المللی در انجام تعهدات خود که در اثر بحران اقتصادی و اجتماعی جهان به وجود آمد موجب شد تعدادی اهدا کنندگان، کمکهای آموزشی خود را کاهش دهند و همین باعث شد اصلاح و پیشبرد برنامه های آموزشی ضعیفتر شود.

آموزش بین الملل تعداد بچه هایی را که باید به مدرسه بروند اما امکان حضور در مدرسه و تحصیل را ندارند 72 میلیون نفر تخمین می زند. همه می دانیم که تعدادی از آن 72 میلیون فرزندان محروم از آموزش در کشور ما هستند: یچه های خیابانی که به تکدی گری ، فالنامه فروشی ، گل فروشی و شغل های کاذب وادار شده اند و یا در تعمیرگاهها، مغازه ها و کارگاهها بر خلاف قانون کار جان می کنند و از نعمت آموزش و بازی ها و تفریحات کودکانه محروم می باشند. متاسفانه در کشور ما هیچ ارگان و نهادی متولی و مسؤل شناسایی، آمارگیری و فراهم آوردن امکانات آموزشی برای آن بچه ها نیست و سال به سال به تعداد بچه های محروم از آموزش اضافه می شود. حال اگر تعداد به اصطلاح دانش آموزانی را که در مدارس غیر دولتی ، مراکز آموزش از راه دور و حتی بعضی مدارس دولتی ، با ندیده گرفتن و زیر پا گذاشتن مقررات و آیین نامه های آموزشی و امتحانی وزارت آموزش و پرورش ، بدون دادن آموزش، نمره و مدرک تحصیلی به ایشان داده می شود، اضافه کنیم عمق فاجعه به دلسوزان فرهنگ ، آموزش و توسعه ی کشور مشخص می شود.

این در حالیست که اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت را موظف به فراهم آوردن وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ی ملت ایران تا پایان دوره ی متوسطه می کند و کشور ایران از موهبات طبیعی و خدادادی فراوانی برخوردار است و پیغمبر بزرگوار اسلام می فرماید : " ز گهواره تا گور دانش بجوی ".

پس ما را چه می شود که وقتی به قدرت می رسیم از آموزش همگانی غافل می شویم ؟! چرا نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فکر آموزش همگانی نیستند؟ آیا با گذاشتن یک صد تومانی یا دویست تومانی در کف دست این بچه ها یا خرید یک فالنامه ی حافظ مشکل آن بچه ها و خانواده هایشان حل می شود؟ چرا عوض نشان دادن راهکارهای مبارزه با اعتیاد ، تشویق و تهییج مسؤلان ، نهادها ، سازمانهای ذیربط و ثروتمندان به کمک و سرپرستی خانواده های بی چیز ، معتاد و جمع آوری تکی گران از خیابانها و معابر و مجامع عمومی و بذل آموزش و دانش به آنها، به معلم تلقین می شود به فرزندان معتاد ، بی سرپرست و یتیم بیش از استحقاقشان نمره بدهند؟! تا کی باید شاهد باشیم که تعدادی سود جو در مدارس، بخصوص مدارس غیر دولتی و مراکز آموزش از راه دور، با رشوه خواری، به جای آموزش دادن به نوجوانان و جوانان به آنها مدرک بدهند که آن مدارک در نهایت وبال گردن صاحب مدرک بی سواد و بی دانش می باشد و مشکلات جامعه و دولت مردان را افزایش می دهد. در صورتیکه خردمندان و دانشمندان آموزش را مبنا و لازمه ی توسعه ی اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه قلمداد می کنند، نه مدرک و نمودارهای کذایی و قلابی قبولی را! ما ایرانیان که همه، در گفتار، منکر تاثیر آموزش با کیفیت در درک، فهم، شعور، حسن اخلاق، توانایی و مهارت انسان نیستیم پس چرا گفتارمان را با کردارمان همسان و هماهنگ نسازیم؟!

آموزش بین الملل، درسال میلادی جاری، راهکارهای متفاوتی را در کارزار محقق ساختن " آموزش برای همه " در پیش گرفته است. از جمله برای جلب توجه جهانیان و فوتبال دوستان به آموزش، در کنار جام جهانی فوتبال، که در ماههای ژوین و ژوییه، در افریقای جنوبی برگزار می شود تلاش خواهد کرد. حتی پیشاپیش پشتیبانی تعداد زیادی سران کشورها، شخصیت های علمی، بازیکنان مشهور فوتبال و سفرای مشهور را به این امر حیاتی جلب کرده و شور و هیجان دهها هزار معلم را که قصد کمک به کارزار " آموزش برای همه " را دارند برانگیخته است. علاوه بر این آموزش بین الملل عزم خود را جزم کرده تا با قرار دادن موضوع " آموزش برای همه " در دستور کار دو مجمع کلیدی جهانی : ابتدا در مجمع عمومی سازمان ملل که در سطوح بالای سران کشورها، جهت تصمیم گیری پیرامون اهداف توسعه ی هزاره ی سوم، در نیویورک، در ایالات متحده، از بیستم تا بیست و دوی سپتامبر تشکیل خواهد شد و سپس در کنفرانس G20 که در سؤول، کره جنوبی، از یازده تا دوازده نوامبر امسال برگزار خواهد شد ؛ کارزار " آموزش برای همه " را به این دو مجمع کشانده و با تحت فشار دادن سران کشورها آنان را مجبور به ایفای وظایف و تعهدات خود در امور آموزشی بکند. در این راستا از دبیر کل محترم یونسکو ایرینا بوکووا ( Irina Bokova ) در خواست کرده تا یقین حاصل شود که امر آموزش در دستور کار این دو مجمع بر امور دیگر حق تقدم داشته باشد.

بسیار بجا و به موقع است که ما ایرانیان از خود بپرسیم، در این کارزار " آموزش برای همه " ، ما چه سهمی را حداقل در کشور خود، به عهده می گیریم؟ چقدر دست و بال معلمان دلسوز و فداکار را جهت مشارکت در این کارزار باز می گذاریم و از آنها حمایت می کنیم ؟ صاحبان قدرت و ثروت باید بدانند که با آموزش کیفی برای همگان است که تمام افراد شعور انسانی و اجتماعی پیدامی کنند، جامعه به توسعه ی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی می رسد و پایه های قدرت و منابع ثروت آنان ایمن می ماند


از:عبدالرحمان ایران نژاد، یک پیر معلم/كانون صنفي معلمان ايران (طيف صنفي)